Sådan bekæmper du stress i gymnasiet

Af Niels Ebdrup

For mange er gymnasiet stressende. Det virker som om, at der aldrig er tid nok til at lave alle lektierne - og man føler ikke, at man klarer sig godt nok.

En undersøgelse blandt 3.658 gymnasielever har endda vist, at en ud af fire overvejer at droppe ud på grund af stress.

For nogle elever er et drop-out faktisk den rigtige løsning. Det vurderer overlæge Nanna Eller, der forsker i stress ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, Bispebjerg Hospital.

»Hvis man har meget store problemer med at leve op til kravene, må man spørge sig selv, om man er havet det rigtige sted,« siger Nanna Eller.

For mange handler stressen dog ’kun’ om, at de ikke kan klare lektiekravene, selvom de har evnerne. Til dem har forskeren følgende råd:

Du skal lære at prioritere din tid. Måske kan du godt klare dig uden dit fritidsjob eller måske kan du leve med en træningsaften mindre om ugen. Samtidig er det vigtigt, at man bruger sin tid på lektier i stedet for selvbebrejdelser.

  • Prioriter også mellem fagene. Målet er at blive student med så højt et snit som muligt. Og da de færreste kan klare at give den fuld gas i alle fag på samme tid, er det nødvendigt at prioritere sine kræfter, hvis man vil undgå stress.
  • Skab god stemning i klassen. Stress hænger tit sammen med, at man har for høje forventninger til sig selv. Derfor er det en god idé at skabe en stemning i klassen, hvor det er ok, at man får dårlige karakterer i nogle fag.
  • Dan lektiegrupper. Det kan være godt at få hjælp til at prioritere. Den hjælp kan dine klassekammerater give dig – og du kan give den til dem.

Samtidig er der en række gode stress-råd, som ikke bare gælder gymnasieelever:

  • Dyrk motion
  • Spis sundt
  • Sørg for at få en god nats søvn
  • Sørg for at have andet i livet end arbejde og studie. Hvis du er social og har det sjovt, bliver du automatisk klar over, at skolen ikke er hele dit liv.

Læs også den uddybende version af artiklen på Videnskab.dk.